Szukaj na tym blogu

czwartek, 11 października 2018

Chrześcijański pijar?


We wczorajszej Godzinie czytań (przy dwuletnim cyklu – rok II) był fragment z Księgi Syracydesa:
„Synu, w sposób łagodny prowadź swe sprawy, a każdy, kto jest prawy, będzie cię miłował. O ile wielki jesteś, o tyle się uniżaj, a znajdziesz łaskę u Pana. Wielka jest bowiem potęga Pana i przez pokornych bywa chwalony” (3, 17-20).

Pan Bóg chce być chwalony przez łagodnych i pokornych, czyli małych w swoich oczach. Natomiast sprzeciwia się pysznym, jak to ktoś wyraził, nawet jeśli mają rację.

„Pana zaś Chrystusa uznajcie w sercach waszych za Świętego i bądźcie zawsze gotowi do obrony wobec każdego, kto domaga się od was uzasadnienia tej nadziei, która w was jest. A z łagodnością i bojaźnią Bożą zachowujcie czyste sumienie, ażeby ci, którzy oczerniają wasze dobre postępowanie w Chrystusie, doznali zawstydzenia właśnie przez to, co wam oszczerczo zarzucają” (1 P 3,15-16).

3 komentarze:

  1. A propos uniżenia to moja wiedza Placydzie jest żadna wobec twojej.
    A mam takie pytanie z historii kościoła.
    Widziałem na obrazie (nowy lata 70-te XXw. jak mniemam) św.Bazylego i jeśli dobrze udało mi się przeczytać podpis (Greka a ja znam tylko cyrylicę) to było tam "faros". Mniemam iż to jakiś tytuł w kościele bizantyjskim mający coś wspólnego z naszą farą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie. Sprawdziłem w Słowniku etymologicznym języka polskiego Brüknera:
      "fara, »chuda fara«, farny, farski, z niem. Pfarre (przekształconego co do znaczenia wedle łaciń. parochia, p. parafja); fararz, ‘pleban’, niem. Pfarrer, w 16. w." (https://pl.wikisource.org/wiki/Słownik_etymologiczny_języka_polskiego/fara)
      Natomiast według „Etymologicznego słownika języka greckiego” Whartona „faros” znaczy „pług” albo „kawałek płótna”:
      "φάρος plough (…), φᾶρος cloth" (Wharton, E. R. (1890). Etyma Graeca: An Etymological Lexicon of Classical Greek (p. 129). London: Percival and Co.).

      Usuń
  2. Pług w kontekście Bazylego? Nie klei mi się. No to grzebię dalej.
    Bóg zapzap Ojcze za pomoc

    OdpowiedzUsuń