Raduje się niebo, radują się i
gwiazdy na niebie, ziemia i wody, dni i noce, i całe stworzenie poddane
władaniu człowieka czy też mu służące, bo dzięki Tobie, Panie, odzyskały
utracone piękno i znów się odrodziły. Albowiem stworzenie jakby obumarło wtedy,
gdy utraciło wrodzoną mu godność poddawania się i służenia ku chwale Boga. A w
tym celu wszystkie rzeczy zostały stworzone. Lecz zostały one zniewolone i
skalane przez tych, którzy kłaniają się bożkom. A przecież nie po to zostały
stworzone. Ale teraz, przywrócone życiu, radują się, ponieważ są we władaniu
sług Bożych i w ten sposób uszlachetnione.
Nowa i bezcenna łaska przenika
radością całe stworzenie. Czuje ono, że odtąd Bóg i Stwórca sam nad nim panuje
nie tylko w sposób niewidzialny, lecz wśród nich także obecny posługuje się
nimi, i tak je uświęca. A wszystkie te dobra tak wielkie spłynęły na nie przez
błogosławiony owoc łona błogosławionej Maryi.
O Maryjo, dzięki temu, że jesteś
pełna łaski, radują się wyzwoleni z więzów Otchłani, a mieszkańcy ziemi weselą
się, bo została im przywrócona rajska szczęśliwość. O chwalebna Dziewico!
Dzięki Twojemu Synowi, Królowi chwały, radują się sprawiedliwi, którzy zmarli,
zanim zmarł Ten, który jest życiem, albowiem zostały stargane wiążące ich pęta;
radują się i aniołowie, bo oto powstaje od nowa ich na wpół zburzona niebiańska
społeczność.
O Niewiasto pełna łaski i łaską
przepełniona! Nadmiar tej łaski ożywia i przywraca życiu wszelkie stworzenie.
Dziewico ponad wszystko błogosławiona! Tym błogosławieństwem cały świat jest
błogosławiony: Stwórca błogosławi nim całe stworzenie, a ono w zamian
błogosławi swego Pana.
Bóg dał Maryi swojego Syna, Jemu
równego, z Niego zrodzonego i umiłowanego tą miłością, która miłuje samego
siebie. Z Maryi otrzymał Syna nie innego, lecz tego samego, tak że z natury
jest On jednym i tym samym Synem Boga, a zarazem i Synem Maryi. Wszystko
zostało stworzone przez Boga, a oto Bóg rodzi się z Maryi. Bóg wszystko
uczynił, a oto sam się czyni Stworzeniem z Maryi i przez to odnowił wszystko,
co uczynił. Ten, który wszystko wywiódł z nicości, nie chciał bez Maryi odnowić
tego, co zostało skalane.
Tak więc Bóg jest Ojcem
stworzenia, które uczyni, a Maryja Matką stworzenia odtworzonego. Bóg jest
Ojcem ustanowienia wszystkiego, a Maryja Matką przywróconego pierwotnego ładu.
Bóg zrodził Tego, przez którego wszystko się stało, Maryja zaś wydała na świat
Tego, przez którego wszystko zostało zbawione. Bóg zrodził Tego, bez którego w
ogóle nic by się nie stało, a Maryja wydała na świat Tego, bez którego w ogóle
nic nie byłoby dobre.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz