Pytanie jest prowokujące,
ale owa „prowokacja” jest jak najbardziej uzasadniona. To, co Platon napisał,
doskonale wpisuje się w zapowiedzi odnoszące się do Mesjasza – człowieka sprawiedliwego
i cierpiącego. Dla porównania wybrane fragmenty Starego Testamentu – te, które
mogliśmy usłyszeć uczestnicząc w Mszy św. w ostatni piątek i sobotę:
"Zróbmy zasadzkę na sprawiedliwego… (…). Dotknijmy
go obelgą i katuszą, by poznać jego łagodność i doświadczyć jego cierpliwości.
Zasądźmy go na śmierć haniebną, bo, jak mówił, będzie ocalony". (Mdr 2,
12.19-20).
„Ja zaś jak baranek
oswojony, którego prowadzą na rzeź, nie wiedziałem, że powzięli przeciw mnie
zgubne plany: ‘Zniszczmy drzewo wraz z jego mocą, zgładźmy go z ziemi żyjących,
a jego imienia niech już nikt nie wspomina!’”. (Jr 11, 19).
„W ‘Państwie’ (lub inne
tłumaczenie tytułu: „Rzeczpospolitej”) Platon zadaje pytanie: Gdyby na ziemi
pojawił się człowiek idealnie sprawiedliwy, jaki byłby jego los? Dochodzi do
wniosku, że sprawiedliwość jakiegoś człowieka tak naprawdę jest dopiero wtedy pełna
i sprawdzona, jeśli przyjmie ona zewnętrzny pozór niesprawiedliwości, bo tylko
wtedy można poznać, że ów człowiek nie kieruje się opinią ludzką, ale postępuje
sprawiedliwe jedynie ze względu na samą sprawiedliwość. Tak to według tego
wielkiego filozofa, człowiek naprawdę sprawiedliwy na tym świecie musi być
niezrozumiany i prześladowany; Platon posuwa się nawet do stwierdzenia:
‘Powiedzą: „Nasz sprawiedliwy człowiek musi być ubiczowany, torturowany,
związany łańcuchami”; wypalą mu oczu, i w końcu, po wszelkiego
rodzaju cierpieniach, zostanie ukrzyżowany[1]…’”.[2]
[1] Grecki
oryginał dosłownie: “wpity na pal”. Tak tłumaczy Władysław Witwicki w wydaniu z
2003 r. (Wydawnictwo Antyk): „na pal zostanie wpity”. Sprawdziłem, skąd wynika
ta różnica. W oryginale greckim Platon użył słowa: ἀνασχινδυλευθήσεται od
ἀνασχινδυλεύω. To słowo jest równoważnikiem czasownika ἀνασκολοπίζω, a to z kolei było używane
przez Herodota i Filona zamiennie ze słowem ἀνασταυρόω oznaczającym
„ukrzyżować”. (Na podstawie: Liddell, H. G., Scott, R., Jones, H. S., &
McKenzie, R. (1996). A Greek-English lexicon).
[2] In the Republic the great philosopher asks what is likely to be the
position of a completely just man in this world. He comes to the conclusion
that a man’s righteousness is only complete and guaranteed when he takes on the
appearance of unrighteousness, for only then is it clear that he does not
follow the opinion of men but pursues justice only for its own sake. So
according to Plato the truly just man must be misunderstood and persecuted in
this world; indeed, Plato goes so far as to write: “They will say that our just
man will be scourged, racked, fettered, will have his eyes burnt out, and at
last, after all manner of suffering, will be crucified.…” This passage, written
four hundred years before Christ, is always bound to move a Christian deeply.
Serious philosophical thinking here surmises that the completely just man in
this world must be the crucified just man; something is sensed of that
revelation of man which comes to pass on the Cross. (Ratzinger, J.
(1992). Co-Workers of the Truth:
Meditations for Every Day of the Year. (M. F. McCarthy & L. Krauth,
Trans., I. Grassl, Ed.) (pp. 92–93). San Francisco: Ignatius Press.).
Był Platon prekursorem socjalizmu i totalitaryzmu acz jednak przenikliwości umysłu odmówić mu nie sposób.
OdpowiedzUsuń