„Ojcze Placydzie, mam
prośbę. W pracy rozmawiałem ze świadkiem Jehowy. Podniósł problem boskości Pana
Jezusa. Chodzi o sformułowanie ‘pierworodny pośród stworzeń’. On wyprowadza z
tego wniosek, że Pan Jezus był stworzeniem, powołanym do życia przez Boga. Będę
wdzięczny za pomoc”.
***
Wiadomość o takiej treści otrzymałem kilka dni temu. „Pierworodny pośród
stworzeń” to wyrażenie odnoszące się do Pana Jezusa pochodzi z Kol 1, 15: „On
jest obrazem niewidzialnego Boga, pierworodnym
wszelkiego stworzenia”. Jest to dosłowne tłumaczenie tekstu greckiego przez
Pismo św. Nowego Świata. Przekład Nowego Świata jest tłumaczenie dokonanym i
używanym przez świadków J. Biblia Tysiąclecia nie oddaje tego wersetu dosłownie,
ale oddaje jego sens: „On jest obrazem Boga niewidzialnego - Pierworodnym wobec każdego stworzenia”. Na temat określenia „obraz
Boga niewidzialnego” pisałem już wcześniej i chętnych zapraszam tutaj: http://niebieski519.blogspot.de/2013/09/dlaczego-wierze-ze-jezus-chrystus-jest.html
W tym wpisie odniosę się do drugiej części
cytowanego zdania.
Na pozór wydaje się, że świadek J. ma rację. No bo przecież jest napisane o
Jezusie, że jest „pierworodnym pośród stworzeń” (dosłownie:
„pierworodnym wszelkiego stworzenia”,
właśnie tak, jak tłumaczy PNŚ). Skoro „pośród stworzeń”, to „należący do stworzeń”. Ale
pierwszym problem do takiego wniosku jest słowo „pierworodny”. Jezus nie jest
pierwszym STWORZONYM pośród stworzeń, ale właśnie pierwszym URODZONYM pośród
stworzeń. Zatem w tym zdaniu nie ma mowy o tym, że Pan Jezus został stworzony,
ale że został urodzony; więcej – jest pierworodnym.
Wszyscy aniołowie zostali stworzeni bezpośrednio przez Boga. Z ludźmi zaś
jest inaczej, bo pierwsi rodzice zostali stworzeni przez Boga, ale wszyscy
następni przyszli na świat przez zrodzenie. A jak jest z Jezusem? Został stworzony
czy zrodzony? Jak to już wspomniałem wyżej, interesujący nas werset, na który
powołują się świadkowie J., mówi o tym, że Pan Jezus jest pierworodnym, czyli urodzonym.
A jeśli urodzonym czy zrodzonym, to przez kogo? Czy przez jakieś stworzenie,
jak to ma miejsce w przypadku wszystkich ludzi z wyjątkiem Adama i Ewy? Jeśli byłby
zrodzony przez jakąkolwiek istotę stworzoną, to w istocie byłby też stworzeniem.
I w takim przypadku, czyli gdyby został zrodzony przez jakąkolwiek istotę
stworzoną, nie można byłoby o Nim powiedzieć, że jest „PIERWORODNYM WSZELKIEGO
stworzenia”. Jeśli zaś Jezus został zrodzony, ale nie przez stworzenie, to
przez kogo? Zostaje tylko jedna możliwość – przez Boga. I właśnie tę
prawdę wyznaje święty i apostolski Kościół katolicki:
„Wierzę w jednego Boga, Ojca wszechmogącego,
Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. I w
jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego jednorodzonego, który z Ojca jest
zrodzony przed wszystkimi wiekami. Bóg z Boga, Światłość ze Światłości, Bóg
prawdziwy z Boga prawdziwego. Zrodzony a
nie stworzony, współistotny Ojcu, a przez Niego wszystko się stało…”
Zdaje się że Świadkowie szermowali kiedyś poglądem że Boza Mądrość to Jezus (a w takim wypadku musi być przedwieczna i niebyć stworzeniem) - czyzby znów zmienili doktrynę?
OdpowiedzUsuńWydaje mi się że od samego początku odrzucali boskość Jezusa.
OdpowiedzUsuńAby zrozumieć co apostoł rozumiał przez określenie, Pierworodny wszelkiego stworzenia należałoby sięgnąć do tekst greckiego .Rdzenny czasownik genao jest zdefiniowany jako dawać komuś życia ,stać się czyimś Ojcem. Zatem Bóg jest dawcą życia dla swego Syna, a to oznacza że Syn nie jest wieczny gdyż przed otrzymaniem życia nie istniał .Co do kwestii przymiotnika , ,Prototokos" Pierworodny to ten przymiotnik bardzo często w Septuagincie jest używany zamias liczebnik porządkowego,,Protos " Pierwszy .Kiedy więc wczytamy się w kontekst to widać wyraźnie że główną myślą Pawła jest PIERWSZENSTWO JEZUSA WE WSZTSTKIM .Czyli: Pierwszym z pośród całego stworzenia, pierwszy z pośród umarłych ( który już więcej nie podlegał śmierci) Czy Bóg Ojciec został chociaż raz nazwany Pierworodnym ? Nie ,dlatego że nikt nie jest sprawcą jego zaistnienia . Jak wynika z gramatyki mamy w Kol 1:15 zdanie ,,Prototokos pases ktiseos" użyte w dopelniacza zwanym genitivus Partitivus którym to określa się część z pewnej całości, Jezus nie jest wykluczony z całego stworzenie lecz jest jego częścią będąc w tym przypadku,,Pierwszym "
OdpowiedzUsuńCzy nie dyskutowaliśmy tu i gdzie indziej? Czy nie jesteś "purpureusem" czy jakoś tak (to jeden z nicków, którymi się posługiwałeś)?
Usuń„Aby zrozumieć co apostoł rozumiał przez określenie, Pierworodny wszelkiego stworzenia należałoby sięgnąć do tekst greckiego .Rdzenny czasownik genao jest zdefiniowany jako dawać komuś życia ,stać się czyimś Ojcem.”
UsuńW tekście greckim w tym miejscu nie ma czasownika gennao, ale tikto: „rodzić, wydawać na świat”. πρωτότοκος składa się ze słowa protos (pierwszy) i tikto, czyli „pierwszy z narodzonych, pierworodny”. Może odnosić się zarówno do ludzi jak i do zwierząt. Może być też używane w sensie przenośnym, jak np. w Wj 4, 22: „A wtedy ty powiesz faraonowi: To mówi Pan: Synem moim pierworodnym jest Izrael”.
„Pierworodny to ten przymiotnik bardzo często w Septuagincie jest używany zamias liczebnik porządkowego,,Protos " Pierwszy”
Np. gdzie?
Np tutaj 1 Kron 8:39
Usuńκαὶ υἱοὶ ασηλ ἀδελφοῦ αὐτοῦ αιλαμ ***(πρωτότοκος)*** αὐτοῦ καὶ ιαις ὁ δεύτερος ελιφαλετ ὁ τρίτος
Synami jego brata Eszeka byli: pierworodny Ulam, drugi Jeusz, a trzeci Elipelet.
Ulam πρωτότοκος- Pierwszy
Jeuszὁ δεύτερος - drugi
Elipelet ὁ τρίτος - trzeci u